WETTELIJK KADER

Maatschappelijke verantwoordelijkheid en rapportageplicht
Wanneer er dingen gebeuren die een ernstig negatief effect (kunnen) hebben op het psychisch of fysisch welzijn van kinderen, dragen wij een maatschappelijke verantwoordelijkheid om de nodige stappen te ondernemen en/of de aanmelder op de hoogte te brengen.
We streven ernaar om dit steeds vooraf met je te bespreken en je op de hoogte te brengen van de stappen die we zullen ondernemen. Als deze gesprekken geen verandering brengen in de situatie en we nog steeds bezorgd zijn over de veiligheid kunnen we de hulp inroepen van andere instanties.
Samenwerking met Jeugdrechtbank
Wanneer de Jeugdrechtbank betrokken is, houden wij hen op de hoogte van het verloop van onze contacten. We vragen aan de betrokken consulent om basisvoorwaarden op te stellen, van waaruit het gezinsplan kan opgebouwd worden.
Wat doen we met jouw gegevens?
Je gegevens worden bijgehouden in eCQare, een online, beveiligd cliëntdossier. In het cliëntdossier vind je de eigen contactgegevens en de contactgegevens van alle mensen die mee nadenken over het gezinsplan. Het cliëntdossier brengt alle informatie samen en helpt de procesbelegeider of eerstelijnspsycholoog om continue en kwaliteitsvolle hulp aan te bieden. Je hebt het recht op inzage van het elektronisch dossier en een elektronisch afschrift daarvan. Binnen de vijftien dagen na je aanvraag zullen we je inzage verlenen of een afschrift bezorgen.
Beroepsgeheim
Wij zijn als hulpverlener gebonden aan gezamenlijk beroepsgeheim. Dit wil zeggen dat jullie verhaal en gegevens tussen ons en ons team blijven. Wanneer andere diensten en/of hulpverleners informatie over jullie vragen dan hebben we hiervoor eerst jullie toestemming nodig.
Wanneer binnen jullie gezin aan ons gevraagd wordt om bepaalde zaken niet met elkaar te delen, willen we dit respecteren. Tegelijkertijd streven we steeds naar een open communicatie tussen alle gezinsleden.
Klachtenprocedure
Als u vragen of bedenkingen heeft aangaande onze manier van werken, de manier waarop u benaderd wordt en/of u heeft een daadwerkelijke klacht nodigen wij u uit om dit met ons te bespreken. Wij beschouwen dit als een vorm van feedback in verband met onze werking en waarderen het dat je deze aan ons wil geven. Deze feedback helpt ons om onze werkwijze verder bij te sturen en te verbeteren waar nodig.
Je kan de volgende stappen nemen om een ontevredenheid of klacht op te volgen:
Stap 1: spreek erover met je procesbegeleider
Stap 2: Is je probleem hiermee nog niet opgelost, neem dan contact op met de coördinator – Marijke Huybrechts, via mhuybrechts@olo-rotonde.be of 0490/44 52 07.
Stap 3: Als een jongere, ouder of betrokkene een klacht heeft over de hulpverlening georganiseerd door Jongerenwelzijn, kan je daarvoor ook terecht bij JO‑lijn. JO-lijn is de luisterlijn van Jongerenwelzijn. Zoek je informatie, advies of heb je klachten? Bel dan op het gratis nummer 0800 900 33.
Verdere informatie inzake het wettelijk kader en de rechten van ouders en kinderen binnen de jeugdhulp vind je op: https://www.vlaanderen.be/publicaties/de-rechten-van-kinderen-in-de-jeugdhulp-2